Statut „Komise pro samoregulaci obsahu na internetu“
Sdružení pro internetový rozvoj
I.
Úvodní ustanovení
- Výkonná rada Sdružení pro internetový rozvoj (dále jen „SPIR“) zřídila ve smyslu § 11b Stanov SPIR „Komisi pro samoregulaci obsahu na internetu“ (dále jen „Komise“) jakožto samoregulační orgán za účelem samoregulace pro oblast tvorby obsahu internetových médií a služeb a přebírání obsahu a to včetně samoregulace v oblasti tvorby obsahu a přebírání audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání a s nimi souvisejících audiovizuálních obchodních sdělení ve smyslu zákona č. 132/2010 Sb.
- Cílem samoregulace tvorby a přebírání obsahu je zejména:
a) řešení konfliktů v rámci tvorby obsahu a to včetně vyřizování stížností podle čl. VI. tohoto statutu,
b) tvorba kodexů a stanovisek pro oblast tvorby a přebírání obsahu,
c) spolupráce s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání při (samo) regulaci tvorby a přebírání obsahu, včetně vydávání stanovisek ve smyslu § 13 zákona č. 132/2010 Sb., pokud se jedná o otázky tvorby a přebírání obsahu audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání,
d) spolupráce na tvorbě právních norem v této oblasti (společně s Komisí public affairs SPIR),
e) předkládání doporučení a stanovisek Výkonné radě ve věcech týkajících se oblasti působnosti Komise.
- Komise je při své činnosti povinna úzce spolupracovat s Komisí public affairs SPIR. V případě sporu o kompetence mezi Komisí a Komisí public affairs SPIR rozhoduje s konečnou platností Výkonná rada SPIR.
II.
Předmět činnosti Komise
- Komise zajišťuje plnění úkolů SPIR při samoregulaci v oblasti uvedené v čl. I.
- Při plnění úkolů podle odst. 1 Komise zejména:
a) rozhoduje o stížnostech předložených jí podle čl. VI. tohoto statutu,
b) po konzultaci s Výkonnou radou přijímá obecná doporučení v oblasti své působnosti podle čl. I.,
c) pořádá školení, semináře a další obdobné akce v oblasti své působnosti podle čl. I.,
d) aktivně spolupracuje s orgány veřejné správy při plnění svých úkolů podle čl. I.,
e) navazuje kontakty, spolupracuje a vyměňuje si zkušenosti s domácími i zahraničními institucemi a dalšími subjekty, které působí ve stejné nebo obdobné oblasti,
f) na žádost členů SPIR či jiných subjektů se vyjadřuje k souladu činnosti jiných osob s „Etickým kodexem přebírání a využívání cizího obsahu na internetu“ (dále jen „Kodex“). Na základě rozhodnutí Výkonné rady může být takovéto vyjádření zpoplatněno.
III.
Počet členů Komise, způsob jejího ustanovování, povinnosti členů a funkční období
- Komise má až 7 členů.
- Členy Komise jmenuje a odvolává Výkonná rada SPIR na návrh členů SPIR a to z odborníků v oblasti mediální a internetové problematiky.
- Členství člena v Komisi zaniká:
a) smrtí,
b) odstoupením,
c) ukončením členství člena SPIR, na jehož návrh byl člen Komise jmenován, ve SPIR,
d) odvoláním člena Komise ze strany člena SPIR, na jehož návrh byl člen Komise jmenován,
e) odvoláním člena Komise Výkonnou radou SPIR.
- Člen může z funkce odstoupit písemným prohlášením doručeným SPIR. Funkce v takovém případě zaniká okamžikem, kdy odstoupení z funkce projedná výkonná rada SPIR.
- Účinky zániku členství člena Komise z důvodu dle odstavce 3, písm. c) tohoto článku nastávají dnem ukončení členství příslušného člena SPIR ve SPIR.
- Účinky zániku členství člena Komise z důvodu dle odstavce 3., písm. d) tohoto článku nastávají dnem doručení písemného oznámení o odvolání člena Komise členem SPIR, a to výlučně k rukám předsedy Výkonné rady, učiněným statutárním orgánem příslušného člena SPIR (nebo pověřeným zástupcem na základě přiloženého písemného zmocnění v originálu nebo ověřené kopii od statutárního orgánu člena SPIR). Člen sdružení je zároveň povinen informovat písemnou formou svého člena Komise, který jej zastupoval, o zániku jeho členství v Komisi.
- Účinky zániku členství člena Komise z důvodu dle odstavce 3., písm. e) tohoto článku nastávají dnem doručení písemného oznámení SPIR o odvolání dotčenému členu Komise.
- Funkční období členů Komise je dva roky.
- Výkon funkce člena Komise není honorován, neurčí-li Výkonná rada jinak.
- Členové Komise jsou povinni vykonávat svoji činnost s náležitou péčí, nezávisle, nestranně a jsou povinni při výkonu své funkce dodržovat právní předpisy, stanovy a jiné vnitřní předpisy SPIR a tento statut. Výkonná rada nezasahuje do rozhodovací činnosti Komise podle čl. I. odst. 2 písm. a); v ostatních věcech je Komise povinna postupovat podle pokynů Výkonné rady SPIR, budou-li vydány.
- Veřejná vystoupení členů Komise, při nichž se budou vyjadřovat jménem Komise, musí být předem konzultována s výkonným ředitelem SPIR.
- Přehlasovaní členové Komise jsou povinni respektovat rozhodnutí Komise a to i při veřejných vystoupeních.
IV.
Předseda Komise
- Komise volí ze svého středu předsedu.
- Předseda svolává zasedání Komise a organizuje činnost Komise. Zabezpečuje také administrativní chod Komise. Právo svolat Komise náleží také výkonnému řediteli SPIR. Předseda je povinen svolat zasedání Komise také na žádost kterýchkoliv 2 členů Komise a to bez zbytečného odkladu po obdržení žádosti.
V.
Svolávání a rozhodování Komise
- Zasedání Komise se svolává, neurčí-li Komise jednomyslně jinak, e-mailovou pozvánkou odeslanou na e-mailové adresy členů Komise, které členové za tímto účelem sdělí Komisi. Pozvánka musí být odeslána alespoň 4 pracovní dny předem. Odeslání pozvánky není třeba, bude-li datum a místo konání příštího zasedání Komise odsouhlaseno na zasedání Komise a obsaženo v zápisu z jednání Komise. Výkonný ředitel SPIR, který není členem Komise, má právo se účastnit zasedání Komise.
- Zasedání Komise se konají zpravidla v sídle SPIR. O zasedáních se vhodným způsobem pořídí zápis. O formě a náležitostech zápisu rozhoduje Komise.
- Komise je usnášeníschopná, jsou-li na jejím zasedání přítomni alespoň 4 její členové. Komise rozhoduje většinou 4 hlasů. Každý člen Komise má jeden hlas. V odůvodněných případech může Komise na svém zasedání rozhodnout (hlasováním o procedurální otázce), že umožní nepřítomným členům dodatečné hlasování per rollam, pokud se vyjádří do 3 dnů ode dne konání zasedání Komise (Komise může tuto lhůtu v odůvodněných případech prodloužit). V takovém případě předseda Komise vyzve e-mailem bez zbytečného odkladu nepřítomné členy k hlasování. Takovíto hlasující se považují za přítomné. O procedurálních záležitostech týkajících se zasedání Komise rozhoduje Komise nadpoloviční většinou hlasů přítomných členů, přičemž v případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy Komise. Pro účely určení většiny se nepřihlíží ke členům, kteří nemohou hlasovat. Pro účely hlasování per rollam se hlasující považují za přítomné.
- Z hlasování je vyloučen člen Komise, je-li pro jeho poměr k věci či stěžovateli možné mít pochybnosti o jeho nepodjatosti (střet zájmů). Člen Komise je o možném střetu zájmů povinen bezodkladně informovat Komisi. Za střet zájmů se nepovažuje bez dalšího případ, kdy by měl člen Komise rozhodovat o sdělení, které je šířeno prostřednictvím média, k němuž má člen Komise zvláštní vztah, nejsou-li dány jiné okolnosti odůvodňující možný střet zájmů. Ve sporných případech rozhoduje o tom, zda jde o střet zájmů, Komise.
- Rozhodnutí Komise může být přijato i per rollam mimo její zasedání. O hlasování per rollam rozhoduje předseda Komise popř. výkonný ředitel SPIR. Hlasující se pro účely usnášeníschopnosti považují za přítomné.
- Hlasování řídí buď předseda Komise nebo výkonný ředitel SPIR, příp. osoba pověřená předsedou Komise.
- Hlasování per rollam probíhá veřejně tj. každý člen Komise se veřejně vyjádří tak, aby jeho stanovisko znali i ostatní členové Komise, a to tak, že odpověď směřuje na adresu obsah@spir.cz. V případě, že člen Komise odešle své stanovisko pouze na organizátora hlasování, ten přepošle toto stanovisko na adresu obsah@spir.cz a tím jej zveřejní.
- Hlasování per rollam probíhá v průběhu 5ti pracovních dní ode dne vyhlášení hlasování (den vyhlášení hlasování je přitom do lhůty započítán jako první, pokud se jedná o pracovní den), pokud organizátor hlasování neurčí jiný termín hlasování a to především z časových důvodů. Takto určený jiný termín musí být uveden v mailu vyzývajícím k hlasování členy Komise a nesmí být kratší než 2 pracovní dny, jinak platí lhůta podle prvé věty tohoto bodu.
- Koncem hlasování se míní 24.00 hod SEČ (po dobu letního času SELČ) poslední den hlasování (tj. pátý resp. poslední příslušný pracovní den).
- Každý člen Komise má právo až do skončení lhůty podle bodu 9 své hlasování změnit.
- Pokud během hlasování organizátor hlasování zjistí, že někteří z členů nejsou v dosahu hlasování (dovolená, služební cesta apod.), pokusí se je kontaktovat (mailem, mobilem) s upozorněním na probíhající hlasování. Neúspěšnost kontaktování člena Komise však nemá žádný vliv na platnost hlasování ani lhůtu pro hlasování.
- Pokud se některý člen Komise i přes urgenci mailem na adresu obsah@spir.cz nevyjádří k hlasování, má se za to, že se zdržel hlasování.
- Hlasování je ukončeno závěrečným zhodnocením vyhlašovatele o výsledku hlasování, který oznámí počet hlasů pro/proti/zdržel se na obsah@spir.cz. Hlasování došlé před závěrečným zhodnocením je platné i v případě, že došlo po lhůtě podle bodu 9.
- Nestanoví-li tento Statut jinak, řídí se Komise při své činnosti také „Pravidly pro vznik a chod komise SPIR“.
VI.
Přijímání stížností
- Stížnost na porušení Kodexu může Komisi předložit kterákoliv fyzická a právnická osoba nebo kterýkoli orgán veřejné správy. Předložením stížnosti je řízení zahájeno. Komise je oprávněna zahájit řízení i z vlastní iniciativy.
- Stížnosti je nutno zasílat písemně či e-mailem s označením stěžovatele (jméno, příjmení či název a kontaktní adresa). Stížnost musí obsahovat popis napadeného sdělení, specifikaci vytýkaných nedostatků, pokud možno záznam napadeného sdělení a vlastnoruční či elektronický podpis. Komise může svým rozhodnutím odmítnout vyřízení stížností, jež nebudou splňovat výše uvedené náležitosti.
- Jméno stěžovatele - fyzické osoby je důvěrné a v korespondenci a rozhodnutí Komise nebude uváděno, ledaže by stěžovatel výslovně souhlasil s jeho uvedením nebo ledaže by Komise v odůvodněných případech rozhodla jinak.
- Je-li stěžovatelem právnická osoba nebo orgán veřejné správy je možné uvést jméno stěžovatele na veškeré korespondenci a rozhodnutích Komise souvisejících se stížností.
- Komise může pověřit některého svého člena či členy přípravou vyřizování stížností a prováděním úkonů podle odst. 2 věta třetí a odst. 6 tohoto článku a čl. VII. odstavec 2.
- Zjevně neodůvodněnou stížnost, anonymní stížnost či stížnost, jež nespadá do kompetence Komise, může svým rozhodnutím odmítnout předseda či jiný k tomu pověřený člen Komise. O tomto rozhodnutí vyrozumí stěžovatele a ostatní členy Komise. Proti tomuto rozhodnutí je možné podat odvolání ke Komisi do 7 dnů ode dne doručení rozhodnutí. O odvolání rozhoduje Komise.
- Řízení před Komisí je bezplatné, pokud Výkonná rada nerozhodne v souladu s čl. II odst. 2 písm. f) jinak.
- Komise rozhoduje o stížnostech bez zbytečného odkladu po jejich přijetí. Stížnosti jsou zpravidla vyřizovány podle pořadí jejich přijetí, neurčí-li Komise svým rozhodnutím v odůvodněných případech jinak.
- Komise zabezpečuje evidenci přijatých stížností.
VII.
Stanovisko provozovatele
- Po přijetí stížnosti vyzve Komise provozovatele příslušné stížností napadené služby písemně či e-mailem k podání stanoviska ke stížnosti a určí mu k tomu lhůtu ne kratší než 10 pracovních dní a nepřekračující 20 pracovních dní. Výzvu může učinit i předseda Komise či jiný pověřený člen Komise, pokud nebude postupovat podle čl. VI. odst 6.
- V odůvodněných případech může Komise či osoba uvedená v čl. VI. odst. 5 rozhodnout o přizvání provozovatele anebo stěžovatele k osobní účasti na zasedání za účelem podání doplňujícího vysvětlení ke stížnosti.
VIII.
Vyřizování stížností
- Prohlásí-li provozovatel písemným sdělením doručeným Komisi nejdéle 10 pracovních dnů ode dne doručení výzvy Komise podle čl. VII, že dobrovolně upustí od jednání, které je tvrzeným porušením Kodexu ve lhůtě ne delší než 5 pracovních dní ode dne odeslání tohoto sdělení, a Komise bude považovat takovýto způsob vyřízení věci za dostatečný, řízení zastaví a zároveň bude o této skutečnosti informovat provozovatele a stěžovatele. Nesplní-li provozovatel svůj závazek, bude Komise v řízení pokračovat. Ustanovení odst. 4 písm. a) se v takovém případě neužije.
- Nebude-li Komise postupovat podle odst. 1, bude pokračovat v řízení. Za tímto účelem je Komise oprávněna činit veškerá potřebná rozhodnutí a úkony.
- Řízení končí rozhodnutím, jímž Komise vysloví, zda došlo k porušení Kodexu či nikoliv. Rozhodnutí se vyhotovuje písemně a zasílá se stěžovateli a příslušnému provozovateli.
- V případě zjištění porušení Kodexu může Komise podle stupně závažnosti porušení Kodexu rozhodnutím:
a) vyslovit neveřejně, že došlo k porušení Kodexu a vyzvat provozovatele k provedení nápravy ve lhůtě určené Komisí,
b) vyslovit veřejné upozornění, že došlo k porušení Kodexu a vyzvat provozovatele k provedení nápravy ve lhůtě určené Komisí; toto rozhodnutí bude bez zbytečného odkladu přiměřeným způsobem zveřejněno,
c) vyslovit veřejné upozornění, že došlo k závažnému porušení Kodexu a vyzvat provozovatele k provedení nápravy ve lhůtě určené Komisí; toto rozhodnutí bude bez zbytečného odkladu přiměřeným způsobem zveřejněno.
Nezajistí-li provozovatel v případě podle písm. a) provedení nápravy ve stanovené lhůtě, bude rozhodnutí zveřejněno způsobem podle písm. b).
- Komise může v případech hodných zvláštního zřetele vydat namísto rozhodnutí podle odst. 4 neveřejné či veřejné doporučení k provedení nápravy. Tímto řízení končí.
- V odůvodněných případech může Komise po zahájení řízení přijmout předběžné rozhodnutí, kterým doporučí odstranění stížností napadeného obsahu (či jiné dočasné opatření) v jí určené lhůtě do doby konečného rozhodnutí. Toto rozhodnutí je neveřejné a bude oznámeno pouze provozovateli.
Tento jednací řád byl schválen Výkonnou radou SPIR na jejím zasedání dne 31.3.2015
Ján Simkanič
Předseda Výkonné rady SPIR